Steeds meer symptomen voor diabetes type 2

Diabetes type 2 komt onder een steeds groter wordende groep mensen voor. Dat heeft er deels mee te maken dat we de symptomen van diabetes type 2 niet goed genoeg herkennen. Veel symptomen lijken dan ook op kwaaltjes waar we allemaal wel eens last van hebben en waarvan we denken dat ze vanzelf wel weer overgaan. Denk aan futloos zijn, je vermoeid voelen of wat slechter kunnen zien (door vermoeidheid).

De meeste mensen die met diabetes type 2 worden gediagnosticeerd hebben jarenlang niet doorgehad dat ze ziek waren. Ze hebben het voorstadium van diabetes dan ook voorbij laten gaan en het tij niet meer kunnen keren. Want als je er op tijd bij bent kun je nog aan diabetes ontkomen.

Gelukkig wordt er veel onderzoek gedaan naar diabetes en zijn er steeds meer symptomen bekend. We zetten de belangrijkste symptomen voor je op een rijtje.

 

Symptomen van diabetes type 2

De symptomen van diabetes type 2 laten zich soms lastig herkennen. Zoals gezegd denk je soms dat je gewoon ziek bent of tijdelijk ergens last van hebt. Het kan echter zijn dat je diabetes aan het ontwikkelen bent. Wie er op tijd bij is kan met een beetje hulp voorkomen dat het echt uitloopt op diabetes type 2.

De belangrijkste symptomen die nu bekend zijn, zijn de volgende:

  • Vaak dorst hebben en veel moeten plassen.
  • Je erg moe voelen en vaak het gevoel hebben moe te zijn.
  • Infecties die vaak terugkomen en niet helemaal lijken te genezen.
  • Wondjes die slecht lijken te genezen.
  • Last van je zicht (branderige, plakkerige en rode ogen, moeilijk kunnen zien of gewoon slecht zien).
  • Kortademigheid en het gevoel van een slechte conditie hebben.
  • Pijn in de benen bij het lopen.

Diabetes symptomen

Duiden al deze symptomen op diabetes?

Nee, het is niet zo dat als je deze symptomen hebt, je automatisch ook diabetes type 2 hebt. Het komt echter wel vaak voor dat mensen te lang met de symptomen door blijven lopen. Het Diabetesfonds waarschuwt er dan ook voor om tijdig bij de huisarts langs te gaan.

Het kan zijn dat je gewoon last hebt van vermoeidheid of dat er een andere oorzaak is voor je plasgedrag en het voortdurende gevoel dorst te hebben. Ook pijn in de benen, last van je zicht of wondjes die niet over lijken te gaan, kunnen tal van oorzaken hebben.

 

Risicofactor

Wanneer je diabetes in de familie hebt, is het raadzaam om snel uit te sluiten of je diabetes hebt. Diabetes is namelijk erfelijk en wordt vaak doorgegeven. Met medicijnen, pillen of een dieet is te voorkomen dat je diabetes ontwikkeld. Als je hier tijdig bij bent, kun je dus aan diabetes ontkomen. Wie eenmaal diabetes heeft, komt daar niet meer vanaf.

 

Combinatie van symptomen

Heb jij een combinatie van symptomen en twijfel je of je diabetes type 2 hebt? Ga dan sowieso bij de huisarts langs. Die kan je helpen om te gaan met het voorstadium van diabetes type 2, maar je ook helpen als je diabetes hebt. Met medicijnen en insuline is namelijk vrij makkelijk vorm te geven aan een leven met diabetes type 2.

 

Voorkomen is beter dan genezen

Een inkoppertje, natuurlijk, maar daardoor niet minder waar. Als je diabetes kunt voorkomen is het beter dan genezen (wat überhaupt niet zal gaan). Hoe doe je dat nu? Voorkomen dat je diabetes krijgt heeft vooral te maken met het leiden van een gezond leven. Niet roken, niet teveel drinken, gezonde maaltijden op tafel zetten, weinig stress en vooral veel bewegen kunnen helpen om de kans op diabetes aanzienlijk te verkleinen.

 

Kleurrijke gerechten met een koolhydraatarm dieet weekmenu

Afvallen met een koolhydraatarm dieet weekmenu, hoe pak je dat aan? Eten met minder koolhydraten is tegenwoordig erg in trek. Veel mensen zoeken naar een manier om het koolhydraatarme dieet ruimte te geven in hun leven. Maar hoe doe je dat? Handvaten om low carb te gaan eten en drinken en toch heerlijke, kleurrijke gerechten op tafel te toveren.

 

Low carb met een koolhydraatarm dieet

Wie het koolhydraatarme dieet gaat volgen, leeft low carb. Het idee is over komen waaien uit de Verenigde Staten, waar gezondheidsgoeroe’s en dieetspecialisten alle koolhydraten zijn gaan weren. Nu is het niet zo dat alle koolhydraten per definitie slecht voor je zijn, want je hebt ook goede koolhydraten.

Maar kort gezegd komt het erop neer dat men verstandig met koolhydraten om dient te gaan. Ze zorgen namelijk voor een hogere opslag van het vetpercentage, daar ze zich makkelijk om laten zetten in suikers.

Bij een koolhydraatarm dieet komt vaak een koolhydraatarm weekmenu kijken. In dat weekmenu staat precies wat je op een dag mag eten en drinken om aan de lage hoeveelheid koolhydraten te voldoen.

 

Wat eet je dan wel?

Het zal je verrassen wat er nog overblijft als je koolhydraten eenmaal weert uit je keuken. Er zijn talloze recepten te vinden en ook vele boeken over geschreven. Je mag heel veel producten nog wel eten. Een belangrijk kenmerk van die producten is dat ze doorgaans veel eiwitten bevatten. Ook veen onverzadigde vetten in je voeding is een prima alternatief voor koolhydraten.

Wat mag je dan wel allemaal eten binnen een koolhydraatarm dieet? Bekijk onderstaande afbeelding maar eens.

 

Je ziet dat vlees, gevogelte en vis zijn toegestaan, evenals noten en vetten/ oliën. Bijvoorbeeld kip, kalkoen, eend, varken, rund, lam, zalm, kreeft, forel, garnaal, avocado-olie, spel, kokosnotenolie, olijfolie, palmolie, noten, amandelen, walnoten en pompoen.

Niet toegestaan zijn eigenlijk allerlei zuivelproducten, soja-producten en tofu, pinda’s, suiker, aardappels en vele pasta’s en granen (denk aan pizza, tortilla, rijst, corn en macaroni).

De hoeveelheid koolhydraten kan dus drastisch verminderen met dit schema. Voor een paar voorbeelden van koolhydraatarme weekmenu’s en dieetschema’s, klik hier.

 

Kleurrijke gerechten

Je kan op internet veel kleurrijke gerechten vinden. Op basis van alles wat je nog wel mag eten, zal het even wennen zijn. Veel mensen eten aardappels, rijst of pasta als basis, terwijl dat dus helemaal niet past binnen een koolhydraatarm dieet weekmenu. Die producten zitten boordevol koolhydraten. Het is dus zaak om een vervanger voor die producten te vinden.

Je zou kunnen denken aan ei als bindmiddel voor producten. Mensen die beginnen met een koolhydraatarm dieet worden – zeker in de eerste fase – heel creatief in het maken van omeletten. De omelet vervangt de aardappel en de rijst en is het middel waarin je andere producten kan eten. Denk aan een omelet met paprika, zalmfilet en een paar stukjes spek. Of aan een omelet met gehakt, zaden en stukjes broccoli. Je kan van een omelet dus een complete maaltijd maken.

 

Probeer het zelf uit

Wanneer je van plan bent af te gaan vallen met een koolhydraatarm dieet is het goed om zelf een en ander uit te proberen. Je kan dan ervaren wat wel en niet past binnen jou stijl. Zolang je de gedachte maar aanhoudt dat je probeert zo min mogelijk koolhydraten tot je te nemen en zoveel mogelijk producten uit de lijst die je wel mag eten.

De meeste mensen schaffen een koolhydraatarm kookboek aan. Dat is op zich een prima idee, maar het is vaak wel dat die producten net iets meer van je vergen en dat je op zoek moet naar ingrediënten die de supermarkt niet altijd voorradig heeft.

Het internet is dus een goede start.

 

Beweging

Los van het eten van koolhydraatarme gerechten en producten, scheelt het veel als je gaat bewegen. Je eet meer eiwitten en die vergen meer energie. Je zal je er dus ook lekkerder door gaan voelen als je de low carb lifestyle combineeert met meer beweging.

Back to Top