Kleurrijke gerechten met een koolhydraatarm dieet weekmenu

Afvallen met een koolhydraatarm dieet weekmenu, hoe pak je dat aan? Eten met minder koolhydraten is tegenwoordig erg in trek. Veel mensen zoeken naar een manier om het koolhydraatarme dieet ruimte te geven in hun leven. Maar hoe doe je dat? Handvaten om low carb te gaan eten en drinken en toch heerlijke, kleurrijke gerechten op tafel te toveren.

 

Low carb met een koolhydraatarm dieet

Wie het koolhydraatarme dieet gaat volgen, leeft low carb. Het idee is over komen waaien uit de Verenigde Staten, waar gezondheidsgoeroe’s en dieetspecialisten alle koolhydraten zijn gaan weren. Nu is het niet zo dat alle koolhydraten per definitie slecht voor je zijn, want je hebt ook goede koolhydraten.

Maar kort gezegd komt het erop neer dat men verstandig met koolhydraten om dient te gaan. Ze zorgen namelijk voor een hogere opslag van het vetpercentage, daar ze zich makkelijk om laten zetten in suikers.

Bij een koolhydraatarm dieet komt vaak een koolhydraatarm weekmenu kijken. In dat weekmenu staat precies wat je op een dag mag eten en drinken om aan de lage hoeveelheid koolhydraten te voldoen.

 

Wat eet je dan wel?

Het zal je verrassen wat er nog overblijft als je koolhydraten eenmaal weert uit je keuken. Er zijn talloze recepten te vinden en ook vele boeken over geschreven. Je mag heel veel producten nog wel eten. Een belangrijk kenmerk van die producten is dat ze doorgaans veel eiwitten bevatten. Ook veen onverzadigde vetten in je voeding is een prima alternatief voor koolhydraten.

Wat mag je dan wel allemaal eten binnen een koolhydraatarm dieet? Bekijk onderstaande afbeelding maar eens.

Koolhydraatarme lijst

 

Je ziet dat vlees, gevogelte en vis zijn toegestaan, evenals noten en vetten/ oliën. Bijvoorbeeld kip, kalkoen, eend, varken, rund, lam, zalm, kreeft, forel, garnaal, avocado-olie, spel, kokosnotenolie, olijfolie, palmolie, noten, amandelen, walnoten en pompoen.

Niet toegestaan zijn eigenlijk allerlei zuivelproducten, soja-producten en tofu, pinda’s, suiker, aardappels en vele pasta’s en granen (denk aan pizza, tortilla, rijst, corn en macaroni).

De hoeveelheid koolhydraten kan dus drastisch verminderen met dit schema. Voor een paar voorbeelden van koolhydraatarme weekmenu’s en dieetschema’s, klik hier.

 

Kleurrijke gerechten

Je kan op internet veel kleurrijke gerechten vinden. Op basis van alles wat je nog wel mag eten, zal het even wennen zijn. Veel mensen eten aardappels, rijst of pasta als basis, terwijl dat dus helemaal niet past binnen een koolhydraatarm dieet weekmenu. Die producten zitten boordevol koolhydraten. Het is dus zaak om een vervanger voor die producten te vinden.

Je zou kunnen denken aan ei als bindmiddel voor producten. Mensen die beginnen met een koolhydraatarm dieet worden – zeker in de eerste fase – heel creatief in het maken van omeletten. De omelet vervangt de aardappel en de rijst en is het middel waarin je andere producten kan eten. Denk aan een omelet met paprika, zalmfilet en een paar stukjes spek. Of aan een omelet met gehakt, zaden en stukjes broccoli. Je kan van een omelet dus een complete maaltijd maken.

 

Probeer het zelf uit

Wanneer je van plan bent af te gaan vallen met een koolhydraatarm dieet is het goed om zelf een en ander uit te proberen. Je kan dan ervaren wat wel en niet past binnen jou stijl. Zolang je de gedachte maar aanhoudt dat je probeert zo min mogelijk koolhydraten tot je te nemen en zoveel mogelijk producten uit de lijst die je wel mag eten.

De meeste mensen schaffen een koolhydraatarm kookboek aan. Dat is op zich een prima idee, maar het is vaak wel dat die producten net iets meer van je vergen en dat je op zoek moet naar ingrediënten die de supermarkt niet altijd voorradig heeft.

Het internet is dus een goede start.

 

Beweging

Los van het eten van koolhydraatarme gerechten en producten, scheelt het veel als je gaat bewegen. Je eet meer eiwitten en die vergen meer energie. Je zal je er dus ook lekkerder door gaan voelen als je de low carb lifestyle combineeert met meer beweging.

Paleo: de mix van koolhydraatarm en eiwitdieet

In de wereld van de diëten is er altijd veel overlap. Zo is er een koolhydraatarm dieet en het eiwitdieet, die veel met elkaar gemeen hebben. Maar ook Paleo heeft een overkoepelende rol, want Paleo bevat veel kenmerken van het koolhydraatarme én het eiwitdieet.

 

Meer eiwitten

Het gaat bijvoorbeeld uit van het idee om meer eiwitten te eten. Wie meer eiwitten eet zal vanzelf meer afvallen is het idee.

Eiwitten vind je onder meer in producten als rundvlees, varkensvlees, kip, eend, kalkoen, zalm, forel, tonijn, yoghurt, kwark, melk en kaas. Die eiwitten kunnen je door de dag heen heel veel energie geven en zorgen ervoor dat je optimaal kan functioneren.

Meer eiwitten in je eten zorgt er voor dat je sneller af kan vallen.

Omdat eiwitten heel natuurlijk zijn (ze speelden al tijdens het paleolithicum een belangrijke rol), want ze komen uit dieren en dierlijke producten, zijn ze heel Paleo. Het Paleo Principe schrijft wat dat betreft dus zeker ook eiwitrijke producten voor.

Paleo is koolhydraatarm dieet en eiwitdieet

Minder koolhydraten

Het is mis gegaan toen de fabrieken op kwamen zetten. Dat is een gedachte die erg leeft onder aanhangers van het koolhydraatarme dieet. Minder koolhydraten kan helpen om in korte tijd heel veel gewicht te verliezen.

Koolhydraten zijn geen natuurlijke stoffen en ze maken ons erg dik. In het paleolithicum waren die er nog niet, want voeding was puur natuurlijk en werd door jagers zelf gejaagd en bereid.

Minderen met koolhydraten is niet alleen wat het koolhydraatarme dieet je voorschrijft te doen als je wil afvallen, maar kleeft ook aan het eiwitdieet (want minderen met koolhydraten betekent juist meer met eiwitten gaan doen) en dus ook aan het Paleo gedachtegoed.

Paleo is geen koolhydraten.

 

Eten zoals we dat oorspronkelijk deden

Paleo is eten zoals we dat oorspronkelijk deden. Af en toe komt de term caveman diet voorbij, of af en toe hebben ze het over het oerdieet. Heel gek is dat niet, want Paleo gaat uit van voeding in haar oorspronkelijke vorm. Oftewel: gewoon vers en zonder al teveel smaakstoffen.

 

Ben jij Paleo met het eiwitdieet of koolhydraatarme dieet?

Je volgt een koolhydraatarm dieet of een eiwitdieet? Dat maakt je dan nog niet per definitie ook Paleo. Voor Paleo leef je echt anders. Het is een kwestie van andere voeding, maar tevens een kwestie van andere opvattingen rondom die voeding. Hoe meer jij Paleo bent, hoe meer jij die gedachte steunt.

De levensstijl Paleo gaat verder dan een eiwitdieet en koolhydraatarm dieet. Maar als jij Paleo bent, ben je zeker bezig met zowel het eiwitdieet als met het koolhydraatarme dieet.

 

Paleo recepten zijn eiwitrijk en koolhydraatarm

Je kunt dat zien aan de wijze waarop Paleo recepten zijn opgebouwd. De meeste Paleo recepten zijn erg eiwitrijk en zitten vol met proteïnes. Daarentegen bevatten ze geen tot weinig koolhydraten. Dat maakt de overlap compleet. Als het je doel is om af te vallen kun je kiezen voor Paleo, maar gewoon minderen met koolhydraten (en het koolhydraatarme dieet volgen) of meer eiwitten eten (en het eiwitdieet volgen) zou al voldoende mogen zijn.

Back to Top