Kleurrijke gerechten met een koolhydraatarm dieet weekmenu

Afvallen met een koolhydraatarm dieet weekmenu, hoe pak je dat aan? Eten met minder koolhydraten is tegenwoordig erg in trek. Veel mensen zoeken naar een manier om het koolhydraatarme dieet ruimte te geven in hun leven. Maar hoe doe je dat? Handvaten om low carb te gaan eten en drinken en toch heerlijke, kleurrijke gerechten op tafel te toveren.

 

Low carb met een koolhydraatarm dieet

Wie het koolhydraatarme dieet gaat volgen, leeft low carb. Het idee is over komen waaien uit de Verenigde Staten, waar gezondheidsgoeroe’s en dieetspecialisten alle koolhydraten zijn gaan weren. Nu is het niet zo dat alle koolhydraten per definitie slecht voor je zijn, want je hebt ook goede koolhydraten.

Maar kort gezegd komt het erop neer dat men verstandig met koolhydraten om dient te gaan. Ze zorgen namelijk voor een hogere opslag van het vetpercentage, daar ze zich makkelijk om laten zetten in suikers.

Bij een koolhydraatarm dieet komt vaak een koolhydraatarm weekmenu kijken. In dat weekmenu staat precies wat je op een dag mag eten en drinken om aan de lage hoeveelheid koolhydraten te voldoen.

 

Wat eet je dan wel?

Het zal je verrassen wat er nog overblijft als je koolhydraten eenmaal weert uit je keuken. Er zijn talloze recepten te vinden en ook vele boeken over geschreven. Je mag heel veel producten nog wel eten. Een belangrijk kenmerk van die producten is dat ze doorgaans veel eiwitten bevatten. Ook veen onverzadigde vetten in je voeding is een prima alternatief voor koolhydraten.

Wat mag je dan wel allemaal eten binnen een koolhydraatarm dieet? Bekijk onderstaande afbeelding maar eens.

Koolhydraatarme lijst

 

Je ziet dat vlees, gevogelte en vis zijn toegestaan, evenals noten en vetten/ oliën. Bijvoorbeeld kip, kalkoen, eend, varken, rund, lam, zalm, kreeft, forel, garnaal, avocado-olie, spel, kokosnotenolie, olijfolie, palmolie, noten, amandelen, walnoten en pompoen.

Niet toegestaan zijn eigenlijk allerlei zuivelproducten, soja-producten en tofu, pinda’s, suiker, aardappels en vele pasta’s en granen (denk aan pizza, tortilla, rijst, corn en macaroni).

De hoeveelheid koolhydraten kan dus drastisch verminderen met dit schema. Voor een paar voorbeelden van koolhydraatarme weekmenu’s en dieetschema’s, klik hier.

 

Kleurrijke gerechten

Je kan op internet veel kleurrijke gerechten vinden. Op basis van alles wat je nog wel mag eten, zal het even wennen zijn. Veel mensen eten aardappels, rijst of pasta als basis, terwijl dat dus helemaal niet past binnen een koolhydraatarm dieet weekmenu. Die producten zitten boordevol koolhydraten. Het is dus zaak om een vervanger voor die producten te vinden.

Je zou kunnen denken aan ei als bindmiddel voor producten. Mensen die beginnen met een koolhydraatarm dieet worden – zeker in de eerste fase – heel creatief in het maken van omeletten. De omelet vervangt de aardappel en de rijst en is het middel waarin je andere producten kan eten. Denk aan een omelet met paprika, zalmfilet en een paar stukjes spek. Of aan een omelet met gehakt, zaden en stukjes broccoli. Je kan van een omelet dus een complete maaltijd maken.

 

Probeer het zelf uit

Wanneer je van plan bent af te gaan vallen met een koolhydraatarm dieet is het goed om zelf een en ander uit te proberen. Je kan dan ervaren wat wel en niet past binnen jou stijl. Zolang je de gedachte maar aanhoudt dat je probeert zo min mogelijk koolhydraten tot je te nemen en zoveel mogelijk producten uit de lijst die je wel mag eten.

De meeste mensen schaffen een koolhydraatarm kookboek aan. Dat is op zich een prima idee, maar het is vaak wel dat die producten net iets meer van je vergen en dat je op zoek moet naar ingrediënten die de supermarkt niet altijd voorradig heeft.

Het internet is dus een goede start.

 

Beweging

Los van het eten van koolhydraatarme gerechten en producten, scheelt het veel als je gaat bewegen. Je eet meer eiwitten en die vergen meer energie. Je zal je er dus ook lekkerder door gaan voelen als je de low carb lifestyle combineeert met meer beweging.

Back to Top