Paleo: de mix van koolhydraatarm en eiwitdieet

In de wereld van de diëten is er altijd veel overlap. Zo is er een koolhydraatarm dieet en het eiwitdieet, die veel met elkaar gemeen hebben. Maar ook Paleo heeft een overkoepelende rol, want Paleo bevat veel kenmerken van het koolhydraatarme én het eiwitdieet.

 

Meer eiwitten

Het gaat bijvoorbeeld uit van het idee om meer eiwitten te eten. Wie meer eiwitten eet zal vanzelf meer afvallen is het idee.

Eiwitten vind je onder meer in producten als rundvlees, varkensvlees, kip, eend, kalkoen, zalm, forel, tonijn, yoghurt, kwark, melk en kaas. Die eiwitten kunnen je door de dag heen heel veel energie geven en zorgen ervoor dat je optimaal kan functioneren.

Meer eiwitten in je eten zorgt er voor dat je sneller af kan vallen.

Omdat eiwitten heel natuurlijk zijn (ze speelden al tijdens het paleolithicum een belangrijke rol), want ze komen uit dieren en dierlijke producten, zijn ze heel Paleo. Het Paleo Principe schrijft wat dat betreft dus zeker ook eiwitrijke producten voor.

Paleo is koolhydraatarm dieet en eiwitdieet

Minder koolhydraten

Het is mis gegaan toen de fabrieken op kwamen zetten. Dat is een gedachte die erg leeft onder aanhangers van het koolhydraatarme dieet. Minder koolhydraten kan helpen om in korte tijd heel veel gewicht te verliezen.

Koolhydraten zijn geen natuurlijke stoffen en ze maken ons erg dik. In het paleolithicum waren die er nog niet, want voeding was puur natuurlijk en werd door jagers zelf gejaagd en bereid.

Minderen met koolhydraten is niet alleen wat het koolhydraatarme dieet je voorschrijft te doen als je wil afvallen, maar kleeft ook aan het eiwitdieet (want minderen met koolhydraten betekent juist meer met eiwitten gaan doen) en dus ook aan het Paleo gedachtegoed.

Paleo is geen koolhydraten.

 

Eten zoals we dat oorspronkelijk deden

Paleo is eten zoals we dat oorspronkelijk deden. Af en toe komt de term caveman diet voorbij, of af en toe hebben ze het over het oerdieet. Heel gek is dat niet, want Paleo gaat uit van voeding in haar oorspronkelijke vorm. Oftewel: gewoon vers en zonder al teveel smaakstoffen.

 

Ben jij Paleo met het eiwitdieet of koolhydraatarme dieet?

Je volgt een koolhydraatarm dieet of een eiwitdieet? Dat maakt je dan nog niet per definitie ook Paleo. Voor Paleo leef je echt anders. Het is een kwestie van andere voeding, maar tevens een kwestie van andere opvattingen rondom die voeding. Hoe meer jij Paleo bent, hoe meer jij die gedachte steunt.

De levensstijl Paleo gaat verder dan een eiwitdieet en koolhydraatarm dieet. Maar als jij Paleo bent, ben je zeker bezig met zowel het eiwitdieet als met het koolhydraatarme dieet.

 

Paleo recepten zijn eiwitrijk en koolhydraatarm

Je kunt dat zien aan de wijze waarop Paleo recepten zijn opgebouwd. De meeste Paleo recepten zijn erg eiwitrijk en zitten vol met proteïnes. Daarentegen bevatten ze geen tot weinig koolhydraten. Dat maakt de overlap compleet. Als het je doel is om af te vallen kun je kiezen voor Paleo, maar gewoon minderen met koolhydraten (en het koolhydraatarme dieet volgen) of meer eiwitten eten (en het eiwitdieet volgen) zou al voldoende mogen zijn.

Back to Top